lördag 10 januari 2015

Jag vill inte leva så. Jag vägrar..


God Morgon Lördag



Idag snöar det ute,Igen!!
Undrar hur länge snön ska ligga kvar denna gången.
Min morgon vy ser ut såhär.
Vad är meningen med livet?
Vad tycker du?
Vad vill du få ut av  ditt liv?



Jag vill:
  • Ha mer tid med min familj
  • Ha möjligheten att kunna Resa
  • Ha bättre förutsättningar ekonomiskt
  • Kunna trygga min framtid
  • Bestämma mina egna arbetstider

Jag vill INTE:
  • att någon ska bestämma över mig
  • vara rädd för att pengarna inte ska räcka till månad för månad
  • Slänga bort värdefull tid för familjen till att jobba.



Dessa listor kan göras långa.
Men det jag är ute efter här att ,försök få nerskrivet på vad du vill göra och inte vill göra.
Värdera bra och dåliga saker.
Prioritera ALLTID din familj i första hand.

Jag har under många år jobbat på skolor och behandlingshem.
Med detta har jag fått med mig ,att alla behöver verkligen någon som bryr sig ,och står där vid deras sida. Tyvärr är det inte alltid så. Alla har inte den förmånen att det finns någon där för deras skull.

Det är den bistra sanningen i dagens samhälle.

Vi får mindre och mindre tid till att umgås. Såklart har vi inte alla det så ,men överlag blir vi mer upptagna av våra karriärer. Pengar måste så klart in, vi får mer och mer utgifter.

Vi bygger upp en värld där vi är beroende av hela tiden tjäna mer pengar.

MEN,ska det ske på bekostnad av din familjs tid och på din fritid?
Behöver vi göra allt detta? 

Jobba 10 timmar per dag för att ha råd med varsin Ipad el dyl till barnen,som då gör att familjetiden blir ännu mer begränsad.Alla sitter uppkopplade på varsin telefon och platta och få ännu mindre familjetid..
Man kommer hem efter en hård arbetsdag och är helt slut, man orkar knappt hitta på aktiviteter med barnen. man sätter dom vid en dator ,tv spel el dyl för att få det lugnt hemma. För man INTE orkar!

HMM!!
Jag säger inte att alla har det så men jag vet att det sker i samhället idag.
Det finns dom som klarar detta pusslet också och trivs med det.
Har man råd med det och vill leva så är det ju upp till var och en. 

Här är jag med min Systerdotter;)

MEN !!

Jag vill inte leva så.  Jag vägrar..

Jag vill bestämma mer över mitt liv. Jag vill vara pigg och ledig när barnen kommer hem från skolan.

Det är mitt liv, jag vill spendera min tid så mycket som det bara går med mina barn och min familj och göra saker jag tycker är roligt.

Och det är möjligt det har jag lärt mig.
Det kan ta tid, det kanske inte går inte på en dag, och att du kan gå hem imorgon. Men tänk på framtiden. Hur vill du ha det inom månader ,ett par år, 10 år,pensionen??

En sak som du bör känna till:
  • Det finns inget gratis i livet. Ingen kommer att göra jobbet åt dig för att komma dit och nå dina mål. ( Om du inte har enorm tur)
Det finns inga genvägar. Du kan inte köpa dig till frihet. Du måste jobba för det.
Men återigen jobba på rätt sätt. Du ska inte jobba ihjäl dig och riskera att förlora din familj på vägen dit.

Det finns bra vägar att gå. 
Jag gör det , och det kan du med ,det är jag övertygad om.


Trevlig Helg


Jag och mina syskon ute på middag;)























Inga kommentarer:

Skicka en kommentar